Copenhagen Fashion Summit er platformen, hvor bæredygtig mode fungerer som drivkraft for fremtidens ønske om grøn udvikling

Copenhagen Fashion Summit er verdens største event om bæredygtighed inden for modeindustrien. Dette er stedet, hvor de, der tegner modebranchens bæredygtige fremtid, mødes for at tale om modeindustriens sociale- og miljømæssige ansvar og mulige løsninger

Den danske modebranche har masser af potentiale for både udvikling og vækst. En række aktører fra branchen har nemlig besluttet sig for at være bæredygtige. Det er en unik chance for at skabe vækst i Danmark, hvis vi kan blive markedsførende indenfor bæredygtig mode. Ligesom New Nordic Cooking, der har gået sin sejrsgang verden over, kan bæredygtig mode få tilnavnet New Nordic Fashion.

Når vi er med til at støtte den danske modebranches vej mod bæredygtig omstilling, så er vi med til at gøre en kæmpe industri bedre for verden. Det er der brug for. Bæredygtig omstilling er ikke umulig og utopisk. Det er en reel mulighed, som vi skal blive ved med at arbejde for at gøre mulig. Den nye ressourcestrategis mål om mere genanvendelse, er et godt skridt på vejen mod en bæredygtig modeindustri, som vi kan være stolte af i Danmark. En modeindustri der kan blive et dansk flagskib, der viser vejen frem.

Eva Kruse, administrerende direktør for DAFI, udtaler på deres hjemmeside: ”Det er vores håb, at vi med den stærke talerrække kan inspirere og påvirke det brede spektrum af branchen, som allerede nu har meldt deres ankomst til topmødet – fra luksusmærker som Saint Laurent, Ralph Lauren og Acne til store kommercielle spillere som Inditex og Timberland. Hvorfor? Fordi vi har brug for, at alle grene af industrien tager del i denne agenda.”

Copenhagen Fashion Summit viser, at alle dele af modeindustrien har gennemgået en forandring. En forandring fra en tilgang, der bedst kan kendetegnes ved brug-og-smid-væk-kulturen, til en tilgang, hvor der i højere grad tages socialt og bæredygtigt ansvar. I nogle virksomheders tilfælde er socialt- og bæredygtigt ansvar ligefrem en positiv og værdifuld del af virksomhedens strategi. Miljørigtig ressourceanvendelse, social ansvarlighed og åben dialog med forbrugerne bidrager til innovative forretningsmodeller og loyale kunder.

Danske og nordiske tøjproducenter står på skuldrene af det renommé, som skandinavisk design har bygget op gennem de sidste 60 år. Derfor ligger det lige for at kapitalisere på den anerkendelse. Norden er kendt for sin sociale og miljømæssige ansvarlighed. Visionen er at New Nordic Fashion bliver lige så værdifuldt for den danske mode- og tekstilbranche, som New Nordic Cooking er det for fødevareindustrien. De mange initiativer som den danske modebranche tager indenfor bæredygtig mode, er imponerende. Initiativer som regeringen/Radikale Venstre støtter, hvad end den er moralsk eller likvid. Forestil dig en fremtid, hvor dit brugte tøj kan laves om til et lydabsorberende panel til dit hjem, en stol, en skål eller fyldet i din sofa. Tænk hvis man ved hjælp af genanvendelse og design kan skabe nye og attraktive produkter. Ved at se muligheder i stedet for begrænsninger, kan affald blive til ressourcer. Tendensen er tydelig. Genanvendelse er det ny sort.

I Danmark kan vi drive innovation og udvikling.

Følg desuden Copenhagen Fashion Summit på hashtagget: #cfs14, der sker ting og sager.